Punch! Workshops

Punch! Workshops
Standnummer 057

Ongeveer tien jaar geleden heb ik de docentopleiding beeldend en CKV gedaan. Als aanvulling op het lesgeven besloot ik een eigen bedrijf te beginnen. In de winkel waar ik een Cover-lock machine kocht, zag ik een punchmachine staan. Ik vond de techniek zo leuk, ging googelen en heb gelijk tien punchmachines besteld en alle kleuren merinowol.

Ik volgde een workshop bij Beatrice Waanders. Soms combineer ik punchen met natvilten. In plaats van vreemde stofjes gebruik ik voor mijn doeken nu met name wolvezels, Beayardine (kunstzijde) en vlas; ik vind het prettiger om er beeldend mee te werken. Ik heb zo meer grip op het natuurlijk verloop van de vezels. Op een gegeven moment besloot ik een grote machine te laten bouwen, voor eigen gebruik op een maat die ik aankan.

Drie jaar geleden hadย ik mijn eerste expositie met zeven grote wandkleden van 1,20 bij 2,0 meter en een kleiner doek. Ik heb datgene gevonden, waarin ik me kan uitdrukken. Ik had het nog nooit iemand zien doen.

Mijn grote kunstwerken maak ik opย een grote machine, details prik ik met de Addiquick. Eerst maak ik een kleine schets met aquarel, dan teken ik de vorm over op ware grootte op een onderlaag van een non-woven dun vlies. Nog niet alle kaders staan vast. Er is ruimte voor dingen om te ontstaan โ€“ iets wil zโ€™n eigen verhaal vertellen. Ik ben lang bezig met kleuren samenstellen. Soms meng ik wel tien kleuren wol op de kaardmolen tot de kleur ontstaat die ik voor ogen heb. Daarna ga ik de wol uitleggen, dit is ook een ontstaansproces. Vervolgens gaat het werk door de grote machine. De natuurlijk vorm van wolvezels wil ik zoveel mogelijk intact laten; ik wil er niet te hard aan trekken. Af en toe ontkom ik er niet aan en ga ik echt modelleren om een reliรซf te krijgen. Waar het invloed heeft op de energie van de ruimte haal ik het harde weg. Ik gebruik beeldtaal die in woorden niet uit te drukken is; ik wil een gevoel over brengen.

Ik krijg ook vaak vragen over het verschil tussen nat en droogvilten.
Hieronder een stukje wat ik heb geschreven ter verduidelijking.

De ‘snelweg’ naar vilt

Wat is nu het verschil tussen Punchen en Natvilten?
Natvilten is een mooi ambacht. Het is de oudste manier om textiel te maken.
Helaas is natvilten ook een tijdrovend intensief proces.

Bij Punch maken we vilt met de Punchmachine.
Dat kan een luchtig, dun soort vilt zijn, maar ook dik en stevig is mogelijk.
Door de techniek verbruik je veel minder wol dan bij het natviltprocedee.

Een zacht, als het ware ademend werk is het resultaat.
Maak je een schildering, dan hoef je niet mee na te vilten.
Wil je een gebruiksvoorwerp maken, dan is even navilten het devies.
Dit is echter geen kwestie van uren, maar van minuten aanwrijven.

Punchen wordt dan ook wel ‘de snelweg naar vilt’ genoemd.

Andere voordelen van vilten dmv de punchtechniek:
Het vilt kan veel dunner zijn, super licht
Het is heel goed mogelijk om heel fijn te tekenen met de wol.
De lijnen blijven vloeiend, zonder de typische krinkeling.
Je verbruikt beduidend minder wol. zeer milieu verantwoord!

Op de beurs kun je kennismaken met Punchen.
Je kunt met wol werken, maar ook met gekke stofjes, draadjes, lintjes.
De materialen en machines staan klaar, aan jou om er iets moois van te maken!

Is het je nog niet helemaal duidelijk? Kijk dan op wwww.punchworkshops.nl en zie wat er allemaal mogelijk is met Punch

Ons nieuwe adres is:

Madame Curieweg 3
5482 TL Schijndel


ย ย ย ย